Programma 2024

Vrije tijd vormt mee de gemeenschap

Van een gemeente een gemeenschap maken, dat is voor de N-VABeersel+Blauw de echte uitdaging. Het belang van het sociale weefsel in buurten en wijken kan niet onderschat worden. Een gemeente, wijk of buurt die aan elkaar hangt:

zet dingen in beweging;
heeft bewoners die mekaar aanspreken bij problemen (lawaaioverlast, overhangende bomen,…) in plaats van meteen naar de rechter of de politie te stappen;
zorgt voor de nodige sociale controle en vergroot het veiligheidsgevoel;
zorgt voor gelukkigere en gezondere bewoners.

Wat mensen in hun vrije tijd doen, kan perfect bijdragen aan de versterking van deze sociale cohesie. Denk maar aan het verenigingsleven, het vrijwilligerswerk, de buurt- en wijkwerking, de jeugdwerking en het culturele en sportieve aanbod in de gemeente. Allemaal ideale en noodzakelijke bouwblokken om mensen bij elkaar te brengen en hun banden te versterken.

 Ook binnen vrije tijd dient er rekening gehouden te worden met mensen met een beperking. Als N-VABeersel+Blauw werken we aan een drempelvrije gemeente.

Concrete programmapunten:

Een levendige gemeente heeft volgens N-VABeersel+Blauw:

Een bruisend verenigingsleven met gerespecteerde vrijwilligers en een sterke buurtwerking. We zetten daarom in op de ondersteuning van vrijwilligers. 
Een beleid dat faciliteert in plaats van organiseert, waarin de gemeente ondersteunt en partner is

We zetten in op een gemeentelijke uitleendienst, complementair aan de private markt
Het verenigingsleven wordt ondersteund met infrastructuur, logistieke steun, informatiedoorstroming via gemeentelijke kanalen, een gepaste subsidiëring, gratis advies inzake administratieve verplichtingen, enz. 

Een gedeelde identiteit dankzij een actieve participatie. 
Ruimte en infrastructuur voor vrije tijd. We stimuleren het tijdelijk en gedeeld gebruik van ruimten (onder andere schoolgebouwen).

Een kwalitatief sportbeleid voor iedereen

Het gemeentelijke sportbeleid is volgens N-VABeersel+Blauw:

Inclusief. Sport is erg belangrijk als sociaal bindweefsel. We zetten in op maximale toegankelijkheid, een sterk sportbeleid laat niemand achter. 
Breed gedragen, kwaliteitsvol en professioneel. We zetten onder andere in op de ondersteuning van opleidingen tot sportcoaches. 
Sporten en aanzetten tot beweging als bouwsteen voor een gezondere gemeente

We zetten in op sport op school en sport op het werk om zo veel mogelijk mensen in beweging te brengen.
We zorgen ervoor dat er aanzetten zijn tot bewegen in de publieke ruimte.

Infrastructureel top.

Daarom investeren we in gemeentelijke sportinfrastructuur.
We ondersteunen sportverenigingen in hun eigen investeringen.
We zetten in op intergemeentelijke samenwerkingsverbanden voor bovenlokale sportinfrastructuur.
We hebben oog voor nieuwe sportvormen.
Een nieuw zwembad voor onze gemeente Beersel Een eigen zwembad biedt onze kinderen de kans om in een veilige en vertrouwde omgeving de basisbeginselen van zwemmen te leren. Regelmatig zwemmen bevordert de gezondheid en het algemeen welzijn. Het is een uitstekende manier om fit te blijven, stress te verminderen en een gezonde levensstijl te bevorderen. In dit zwembad willen we niet alleen zwemlessen aanbieden, maar ook mogelijkheden voor aquagym, revalidatiezwemmen en seniorenzwemmen. Hierdoor kunnen alle leeftijdsgroepen profiteren van de gezondheidsvoordelen van zwemmen. Beersel draagt deze kosten niet alleen; Vlaanderen voorziet gedurende 30 jaar financiële steun. Deze steun maakt het haalbaar voor lokale besturen, zoals Beersel, om te investeren in een nieuw zwembad. Een instructiezwembad fungeert ook als een ontmoetingsplaats voor onze gemeenschap. Het is een plek waar mensen samenkomen, sociale contacten leggen en het gemeenschapsgevoel versterken. Het zwembad zal toegankelijk zijn voor iedereen, inclusief mensen met een beperking. Zo wordt het zwembad een inclusieve ruimte die voldoet aan de behoeften van alle inwoners. Bovendien worden betaalbare toegangstarieven en ruime openingstijden gegarandeerd. Om de exploitatiekosten te verlagen en duurzaamheid te bevorderen, zal het zwembad zo energiezuinig mogelijk worden gebouwd en zullen milieuvriendelijke onderhoudsmethoden worden toegepast. Met dit voorstel streven N-VA + Blauw ernaar om Beersel uit te rusten met een belangrijke faciliteit die de gezondheid, veiligheid, educatie en het gemeenschapsgevoel bevordert.

Een gemeenschapsvormend cultuurbeleid en bibliotheek beleid

Een gemeenschapsvormend cultuurbeleid betekent voor N-VABeersel+Blauw:

Een cultuurbeleid dat dicht bij de mensen staat. 
Complementariteit. het lokale cultuurbeleid moet oog hebben voor wat er in de ruimere regio gebeurt en zorgt voor een versterkend aanbod.
In ons cultuurbeleid blijven we de nadruk leggen op de dynamische wisselwerking tussen erfgoed en vernieuwing.
We bouwen onze bib verder uit tot een echte beleefbibliotheek.
De Bib-bus wordt een gemeentehuis op wielen waarbij, op aanvraag, een gemeentelijk ambtenaar documenten of diensten aflevert in de buurt. Minstens één dag per week organiseren een avondopening van de gemeenteloketten waar op afspraak bvb. documenten kunnen worden afgehaald.  

 

Ruimte voor kinderen en jongeren

N-VABeersel+Blauw wil een positief en veilig klimaat creëren voor onze kinderen en jongeren. Ze moeten alle kansen krijgen om zich te kunnen ontplooien. Dit trekken we ook door in ons jeugdbeleid.

Als N-VABeersel+Blauw vinden we dat alle openbare ruimte toegankelijk moet zijn voor kinderen.

Parken en pleinen worden ingericht met behoud van ruimte om te spelen.
Er wordt ingezet op beleving en aanzetten tot spel.
Er is aandacht voor kinderen en jongeren met een beperking. 

We vinden spelen in het groen belangrijk.

We zetten in op het bewaren van openbaar groen.
We zorgen voor speelbossen. 

Voor de N-VA is spelen geen overlast.

We zorgen voor een verdraagzaam klimaat voor spelende kinderen.
Beleidsmaatregelen worden ook aftoetsen aan effect op kinderen en jongeren. 

Kinderen moeten zich veilig kunnen verplaatsen.

Veiligheid in schoolomgevingen en in de buurt van jeugdlokalen moet aangepakt worden.
Veilige ‘trage wegen’ naar school, jeugdlokalen en speelplekken zijn onontbeerlijk. 

Voldoende is voldoende ruimte voor georganiseerd jeugdwerk. We ondersteunen jeugdverenigingen in hun investeringen en zorgen voor lokalen met speelmogelijkheden. Een (ver)nieuw(d) Jeugdhuis in Lot. Al jaren is het Vraagteken onderkomen. Lot verdient deze injectie in het lokaal verenigingsleven. Ook hiervoor kan Vlaamse overheidssteun het duwtje in de rug geven.
Kinderen en jongeren helpen N-VABeersel+Blauw mee aan de inrichting van de openbare ruimte.

We vergroten de participatie door een goed uitgebouwde jeugdraad, een kindergemeenteraad, een leerlingenparlement, enz.
We zorgen voor participatiemomenten specifiek met kinderen bij aanleg van (speel)pleinen.

Toerisme als troef

N-VABeersel+Blauw wil inzetten op:

Een sterk toeristisch imago.

We zetten in op een goede toeristische toekomstvisie. We vertrekken hiervoor vanuit de eigen sterktes van de gemeente en maken een sterk toeristisch ontwikkelingsplan.
We zetten in op herkenbaarheid en eigenheid en ontwikkelen een goede (toeristische) huisstijl. Indien nodig sluiten we aan bij de stijl van de toeristische regio.
We sluiten toeristische samenwerkingsverbanden niet uit. Deze kunnen versterkend werken voor de eigen toeristische branding. 

Streekproducten en -marketing.

We zorgen voor een sterk toeristisch imago. We zetten de gemeente op de kaart binnen de eigen regio.
We verbinden horeca met toerisme. We zorgen voor linken met de lokale horeca in het toeristische aanbod.
We brengen een toeristisch verhaal. Dit kunnen we doen door het verbinden van toerisme met cultuur en/of erfgoed. 

Dag- en verblijfstoerisme

We voorzien in een laagdrempelig aanbod.
Een goed uitgebouwd wandel- en fietsaanbod met oog voor de toeristische troeven van de gemeente.
We zetten in op beleving (eten, drinken, bezienswaardigheden, enz.)

Onderwijs en kinderopvang

Toponderwijs in het hart van onze gemeenschap

Voor N-VABeersel+Blauw is een sterk lokaal onderwijs van groot belang. We doen dit onder andere door in te zetten op het optimaal benutten van de schoolinfrastructuur. Als kloppend hart van de samenleving draagt de school bij tot het versterken van het sociale en lokale weefsel.

Steden en gemeenten hebben de opdracht om een flankerend onderwijsbeleid te voeren. N-VABeersel+Blauw vindt dat dit flankerend onderwijsbeleid, waarbij gemeenten een sector- en netoverschrijdende regierol op zich nemen, verder moet uitbouwen. Lokale besturen moeten die opportuniteit optimaal invullen. Dat kan bijvoorbeeld door ouders meer te betrekken bij de opleiding van hun kind en aandacht te hebben voor de taalproblematiek bij achterstand. Dat komt uiteindelijk de hele lokale (school)gemeenschap ten goede. Hierin voeren we ook een actief taalbeleid Nederlands.

Gemeentelijk onderwijs is voor de N-VA een troef om te werken aan kwaliteitsvol en bereikbaar onderwijs voor elk kind ongeacht hun thuissituatie en rekening houdend met de capaciteiten van elk kind.

 Kinderopvang

We nemen de regiorol in handen voor een goed gecoördineerd kinderopvangaanbod in de gemeente. We nemen de uitdagingen van het BOA-decreet ter harte en zorgen voor een omslag in het opvanglandschap en aanbod aan buitenschoolse activiteiten.

 

Veiligheid

Een veilige gemeente is de basis van een gemeente in vorm. Bij veiligheid voor een lokaal bestuur denken we snel aan de lokale politie. Hoewel dit logisch is, is het slechts 1 deel van het verhaal want een veilige gemeente is een collectieve verantwoordelijkheid van zowel politie, het lokaal bestuur als van de burgers. 

 Hoewel de werking van de politie sterk gereglementeerd is kan een lokaal bestuur via het Zonaal Veiligheidsplan toch mee wegen op het gevoerde veiligheidsbeleid. Het Zonaal Veiligheidsplan wordt opgemaakt door burgemeester(s), procureur des Koning, de korpschef en een afgevaardigde van de federale politie. Samen bepalen zij de veiligheidsprioriteiten voor de komende 6 jaar. Ook tijdens de looptijd van het plan kunnen politieraadsleden gericht de korpschef bevragen om mee het gevoerde beleid de juiste richting uit te laten gaan.

Naast de politie kan de lokale politiek ook zijn verantwoordelijkheid nemen om een veilige stad of gemeente te creëren. De meest gekende manier is het beteugelen van overlast via de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS-boetes). Daarnaast heeft de burgemeester en het college via de bestuurlijke handhaving zeker ook zijn rol te spelen, maar ook andere beleidsdomein zoals ruimtelijke ordening of de jeugddienst kunnen vanuit hun vakgebied helpen om jullie gemeente veiliger te maken. 

Het sluitstuk van een veilige stad of gemeente zijn haar inwoners. Zij zijn het vaakst aanwezig op onze straten en pleinen en kunnen dus ook het meeste zien of doen. Als lokaal bestuur kan je op gerichte manier de nodige burgerzin ondersteunen. 

In 2022 nam Lubbeek het initiatief om als eerste Vlaamse gemeente een vrijwilligerskorps voor jongvolwassenen op te richten. Dit initiatief heeft sindsdien bewezen een groot succes te zijn en wij willen dit inspirerende voorbeeld volgen door een soortgelijk korps in Beersel op te richten. Dit korps zal een cruciale rol spelen in het versterken van de sociale cohesie, het verhogen van de veiligheid en het vergroten van de betrokkenheid van onze inwoners.

Versterking van de sociale cohesie:

Een vrijwilligerskorps brengt mensen samen die zich willen inzetten voor hun gemeenschap. Door gezamenlijke trainingen en activiteiten ontstaat er een hechte band tussen de vrijwilligers, wat leidt tot een sterker gemeenschapsgevoel en een netwerk van steun en solidariteit.

Ondersteuning bij noodsituaties:

Bij rampen of noodsituaties is snelle en effectieve hulp cruciaal. Vrijwilligers kunnen helpen bij het vullen van zandzakken tijdens overstromingen, het vrijmaken van wegen na stormschade, en het ondersteunen van hulpdiensten door perimeters af te bakenen. Dit vergroot niet alleen de veiligheid, maar geeft onze inwoners ook een geruststellend gevoel dat er altijd hulp nabij is.

Kansen voor persoonlijke ontwikkeling:

Vrijwilligers krijgen de kans om waardevolle vaardigheden te leren, zoals EHBO, crisismanagement en communicatietechnieken. Deze vaardigheden zijn niet alleen nuttig tijdens noodsituaties, maar kunnen ook bijdragen aan hun persoonlijke en professionele groei.

De oprichting van een vrijwilligerskorps is een investering in de toekomst van Beersel. Laten we samenbouwen aan een hechtere, veiligere en meer betrokken gemeenschap.

We mobiliseren onze eigen Zilverclub; elke inwoner die de pensioenleeftijd bereikt, wordt uitgenodigd om deel uit te maken van dit Beersels vrijwilligersteam dat tegen een beperkte vergoeding kan inspringen in scholen, sportverenigingen, lokale evenementen enz.. Beersels zilver is goud waard. 

Wonen

Een lokaal woonbeleid moet inzetten op een woningaanbod dat, zowel in het sociale als private segment, voldoende divers is. De vraag naar woningen stijgt immers sneller dan het aanbod, wat tot gevolg heeft dat wonen steeds duurder wordt. 

Vooral het aanbod aan starterswoningen, woningen voor eenoudergezinnen en vormen die levenslang en aangepast wonen ondersteunen voor ouderen moeten nog verder uitgebreid worden. 

Elke inwoner moet een kwaliteitsvol en betaalbaar dak boven het hoofd hebben, op maat van zijn of haar behoeften en in een aangename en leefbare omgeving. We willen niet méér sociale woningen dan het strikt wettelijke en enkel voor wie een band heeft met onze gemeente. Dankzij het decreet Wonen In Eigen Streek kunnen we ook zelf bouwgronden kopen die we met een erfpachtregeling kosteloos ter beschikking stellen aan inwoners van Beersel.

Steun en hulp moeten terechtkomen bij de mensen die er ook echt nood aan hebben. 
Aan dit verhaal zijn duidelijke rechten en plichten verbonden. 
Elke vorm van misbruik of fraude binnen het sociaal woonbeleid moet dan ook streng aangepakt worden, aangezien het net de zwaksten in onze samenleving zijn die hiervan het grootste slachtoffer zijn.
 
Daarnaast willen wij de weg van sociale insluiting blijven bewandelen en zien wij inburgering, werk en de kennis van de Nederlandse taal als belangrijke voorwaarden binnen het sociaal woonbeleid. 

Als N-VA Beersel+Blauw willen wij dan ook blijven gaan voor levenslang kwaliteitsvol wonen voor iedereen. 

Mobiliteit

Nergens staan er meer files dan in Vlaanderen. De ringwegen rond Brussel en Antwerpen slibben dagelijks dicht en ook het treinverkeer verloopt stroef.

Het aantal verkeersdoden ligt nog altijd hoog. Daarom moet verkeersveiligheid onze topprioriteit zijn op het vlak van mobiliteit. We moeten investeren in een veilige infrastructuur: meer en betere fietspaden, aangepaste schoolomgevingen en een weginrichting die aangepast is aan het verkeer.

Voor N-VABeersel+Blauw is de fiets een volwaardig transportmiddel. Met een doordacht beleid en wat goede wil kan Vlaanderen zijn positie als fietsregio nog verder verstevigen. Meer dan de helft van de verplaatsingen die we met z’n allen maken, zijn korter dan 5 kilometer. Toch nemen we ook voor die kleine verplaatsingen meestal de wagen. Als N-VABeersel+Blauw zijn we een grote voorstander van de uitbouw van een degelijk en kwaliteitsvol fietspadennetwerk.

Het fileprobleem kunnen we alleen oplossen door op verschillende vervoermiddelen tegelijk in te zetten. N-VABeersel+Blauw wil alle vervoermiddelen een juiste plaats geven in het verkeer. We bouwen verder aan netwerken voor zowel de fiets, de auto als het openbaar vervoer waarbij we geval per geval naar de beste oplossing zoeken. Op gemeentelijk vlak moeten we keuzes maken in functie van de omvang van de stad of het dorp, rekening houdend met de lokale verkeerssituatie en de specifieke mobiliteitsnoden. Op deze manier werken we aan een vlotte verkeersdoorstroming.

Economie en middenstand

Als N-VABeersel+Blauw dragen we het lokaal economisch weefsel een warm hart toe. We ondersteunen iedereen die onderneemt en werkt en geven het lokaal ondernemerschap maximale kansen. Dit doen we door de stadscentra te laten ontwikkelen tot leefbare kernen. Via een goed afgebakend kernwinkelgebied kan een gemeente werk maken van een evenwichtig en bereikbaar centrum met plaats voor handel en horeca maar even goed met aandacht voor wonen, vrije tijd en groene ruimtes. 

Nadat we de meerderheid van de handelaars en ondernemingen vrijstelden van de belasting op economische bedrijvigheid, moeten we nu verschillende belastingen op ondernemen vervangen, inclusief belasting op reclamepanelen, lichtreclame en de dubbele milieubelasting. We herstellen de verstoorde dialoog met onze handelaars en ondernemingen.

We willen ondernemers laten ondernemen willen we ook een ondernemingsvriendelijk klimaat creëren. We beperken de administratieve lasten voor onze ondernemers zo veel mogelijk en richten een ondernemersloket in. Zo dat het voor iedereen duidelijk is waar ze met hun vragen en bezorgdheden terecht kunnen. 

Waar de markt gaten laat vallen kan een lokaal bestuur ook actief ingrijpen. Leegstand in de winkelstraten of onbenutte gronden op de bedrijventerreinen zijn gemiste kansen. Via een actief leegstandsbeleid of door het voortouw te nemen in (her)bestemming van gronden en gebouwen zorgt een lokaal bestuur voor nieuwe impulsen in het lokaal ondernemerschap. Ook kan een stad of gemeenten een regisseursrol opnemen om de samenwerking tussen de handelaars te bevorderen. 

Bestuur: organisatie & financiën

Een bestuur met N-VABeersel+Blauw staat voor een verstandig lokaal bestuur dat de belangen van haar inwoners centraal stelt. Om dit te doen zorgt ze dat haar eigen werking ten dienste staat van de burgers. 

Zo staat N-VABeersel+Blauw voor verantwoordelijk financieel beheer. Door te zorgen voor een gezonde financiële situatie, kan de gemeente blijven investeren in belangrijke projecten en diensten zonder haar schuldenberg te laten ontsporen. Waar het kan kijken we ook voor lagere belastingen.

Tot slot hebben gemeenten nood aan een betrouwbare dienstverlening. Het optimaliseren van de dienstverlening kan niet meer zonder een verdere digitalisering. De afgelopen jaren hebben aangetoond dat dit niet zonder risico is. Als N-VABeersel+Blauw beklemtonen we dan ook extra de nood aan cyberbeveiliging om de privacy van de burgers te garanderen. 

Ruimtelijke ordening

De behoefte aan (betaalbare) woningen en voorzieningen stijgt door de bevolkingstoename, de gezinsverdunning en de nakende vergrijzingsgolf. De wateroverlast, de boerenprotesten, de inplanting van windturbines, de CO2-emissies… Ze tonen aan dat we op ruimtelijke en milieumatige grenzen stoten waarmee we rekening moeten houden, willen we onszelf niet economisch en ecologisch vastrijden.

Voor die maatschappelijke uitdagingen hebben een andere aanpak nodig dan de manier waarop we vandaag onze ruimte benutten. Die ligt klaar met de bouwshift: het plan om de open ruimte te vrijwaren en onze kernen te versterken. Als we kwalitatief verdichten en de bebouwde ruimte efficiënter te benutten, versterken we onze stads- en dorpskernen. Dat betekent niet minder bouwen, maar wel slimmer en elders ruimte te sparen.

Dat vereist een krachtdadig beleid en het voortzetten, versnellen en opschalen van wat door Vlaanderen is opgezet om de bouwshift nu concreet lokaal uit te rollen. Dat is cruciaal om onze welvaart te consolideren en toekomstbestendig te groeien met respect voor een gezond leefmilieu.

Het vraagt een geïntegreerde aanpak over meerdere beleidsdomeinen, want ingrepen in de ruimtelijk ordening werken door het mobiliteitsgedrag, betaalbaar woonaanbod, toegang tot landbouwgrond, concurrentiekracht van bedrijven, onze energiebehoefte en de CO2-uitstoot.

Maar net zozeer de manier waarop effecten van de klimaatverandering zoals wateroverlast, droogte en hittestress, lokaal kunnen worden ingeperkt en qua impact ook in de ruimere omgeving gemilderd kunnen worden op lange termijn. Dat overstijgt de lokale autonomie, evenals onze capaciteit en middelen. We werken daarom met elkaar, niet naast elkaar, zowel tussen het bestuur en burgers/bedrijven als bovenlokaal 

Leefmilieu

Nu nog voorkomen in plaats van straks genezen

De CO2-uitstoot verminderen, afval vermijden, bezuinigen op het energieverbruik… we weten wat we moeten doen en de plannen liggen klaar. We gebruiken de nieuwe legislatuur om tot actie over te gaan opdat we achteraf niet duurder uitvallen (“no regret” maatregelen) of zelfs erger, tot de vaststelling komen dat onze doelstellingen buiten handbereik liggen (“lock-ins”).

 

De uitdagingen voor ons leefmilieu zijn overal idem: toenemende vervuiling, de gevolgen van de klimaatverandering en de achteruitgang van onze biodiversiteit. Om daaraan het hoofd te bieden moeten we emissies aanpakken waar het structureel een verschil zal maken: de bron.

 

Ons principe is dat vervuiler betaalt. Wie zuinig en duurzaam omgaat met land, water, energie en materialen moet gestimuleerd worden. Wie uitstoot, loost of ontbost moet de werkelijke milieukost dragen. Daartegenover staat een transparante prijszetting en vlotte dienstverlening.

 

No regret maatregelen en doorbraken forceren

2030 is niet meer veraf. Of we dan onze doelstelling halen om de uitstoot met 30% te reduceren (cf. Burgemeestersconvenant) is eerder bijzaak. We zijn ambitieus, maar ook realistisch. Wat telt is vooral de weg erheen en wat we nu kunnen doen om die te plaveien, zodat de leefomgeving voor onze burgers erop verbetert en bedrijven concurrentieel blijven.

 

Dat vereist voortvarendheid en politieke daadkracht, beslissingen die we niet elke legislatuur nemen of makkelijk uit te leggen zijn en sterk bestuur om iedereen mee aan boord te krijgen.

 

We gaan dus concreet aan de slag met hetgeen vandaag haalbaar en betaalbaar is, we schalen op wat nu goed werkt en versnellen waar kansen liggen om in 2030 een betekenisvol verschil gemaakt te hebben ("no regret").

 

Maar we kijken verder naar hoe klimaatneutraliteit in 2050 er voor onze gemeente kan uitzien. Dat vereist brongerichte maatregelen en moeilijke processen die één legislatuur overstijgen. Toch moeten we die nu initiëren om structurele langetermijneffecten te behalen die het ware verschil zullen maken voor de generaties na ons (doorbraken).

 

We schuiven aan tafel met alle betrokken partners om te komen tot een lokale ruimtebalans met concrete afspraken over het grondaandeel voor wonen, natuur, recreatie, ondernemen en landbouw.

 

Gezond leefmilieu en klimaatrobuuster worden

Zuivere lucht, proper water en meer bos… de Vlaming vraagt uiteindelijk niet zoveel en rekent daarvoor in grote mate op zijn lokaal bestuur. Dat is de standstill en we gaan voor niks minder.

We verbeteren de kwaliteit van ons leefmilieu om het leefbaar te houden met minder hinder, onze gemeente te vergroenen, woonomgevingen aantrekkelijker te maken en de biodiversiteit te versterken, zowel in de stad als op het platteland. Zo zijn we beter gewapend tegen de effecten van klimaatverandering in zoals bv. wateroverlast, droogte of hittestress.

Een verbetering van het Winderickxplein moet de betonnen ruimte vergroenen, het winkelen aantrekkelijker maken én een doorgang voor éénrichtings autoverkeer tijdens de spitsuren mogelijk maken. Langsheen de Molenbeek realiseren we een fiets- en wandelpad.

Begin met wat u zelf kan en betrek dan de rest

De echte handvaten zitten op de hogere niveaus. Denk aan de groene taxshift, elektrificatie van het wagenpark, productnormen voor het uitbannen van PFAS en inbedden van ecodesign, kernenergie… allemaal federaal (en helaas weinig van gezien). De renovatieplicht, de uitfasering van fossiel bij nieuwbouw en misschien straks een kilometerheffing, zitten op Vlaams niveau.

 

Ons omgevingsbeleid biedt handvaten om het mobiliteitsgedrag en energieverbruik te sturen. We spelen een sleutel in het afvalbeheer en zijn bevoegd voor de minst en minder hinderlijke activiteiten. De zorg voor het klimaat is echter de verantwoordelijkheid van iedere burger. We geven als gemeente het voorbeeld en betrekken en stimuleren de burger zonder betutteling.

Sociale zaken en Welzijn

Beleid op maat van jonge gezinnen
 

- Als lokale partij willen we inzetten op voldoende, flexibele en betaalbare kinderopvang.

- Het lokaal bestuur neemt zijn rol als regisseur op, zowel voor voorschoolse als buitenschoolse kinderopvangen.

- Waar mogelijk worden voorrangsregels ingebouwd voor ouders die werken of een opleiding volgen met het oog op tewerkstelling.

- Er wordt binnen het beleid voldoende ingezet op aandacht voor nieuwe gezinsvormen binnen de gemeente. (Eenoudergezinnen, nieuw samengestelde gezinnen, ouders met gelijk geslacht, …)

- We streven naar een inclusief en kindvriendelijk gemeentelijk beleid.
Want wat goed is voor kinderen, is goed voor iedereen.
 

Zorg, gezondheid en preventie

- We realiseren een voldoende en toegankelijk zorgaanbod binnen de gemeente en de regio.

- We stimuleren samenwerking tussen de verschillende gezondheidsactoren binnen de eerstelijnszone.

- De gemeente dient een centraal zorgloket te organiseren in het Sociaal Huis als toegankelijk aanspreekpunt voor inwoners met zorg- of gezondheidsvragen.

- We ondersteunen en communiceren Vlaamse preventie- en sensibiliseringscampagnes op vlak van gezondheid. (Bevolkingsonderzoeken, vaccinaties, …)

- Als lokale partij gaan we voor eengemeentelijke mantelzorgpremie als blijk van waardering en ondersteuning, want ook voor wie zorgt, moet gezorgd worden.

- We promoten van een gezond levensstijl en dragen dit ook uit naar de eigen gemeentelijke medewerkers. (Gezonde voeding, voldoende bewegen, stoppen met roken, …)

- De gemeente plaatst AED-toestellen op strategische locaties op het grondgebied en richt reanimatie- en eerstehulpcursussen in voor de inwoners.

- We realiseren een Geïntegreerd Breed Onthaal (GBO). In het GBO bundelen het OCMW, het centrum algemeen welzijnswerk (CAW) en de diensten maatschappelijk werk van de ziekenfondsen (DMW) de krachten om beter samen te werken.
Het GBO zorgt ervoor dat mensen zonder omwegen bij de juiste hulp belanden.

- Ook het ‘Huis van het kind’ kan verder uitgebouwd worden. Er zijn al heel wat mooie initiatieven ontstaan zoals het babycafe, maar ‘Het huis van het kind’ kan ook een antenne punt zijn waar jongeren terecht kunnen om eventueelverder doorverwezen te worden naar de juiste hulpverlening. Ook kan het huis van het kind een plaats zijn waar elke ouder die in een iets wat meer precaire situatie zit terecht kan om op bvb bepaalde momenten kledij uit te zoeken om de seizoenen te overbruggen. ‘Het huis van het kind’ is er dan voor zowel ouders als voor kinderen en jongeren.

Inclusieve gemeente voor mensen met een beperking

- Aandacht voor inclusiviteit in alle lokale beleidsdomeinen staat voor ons als lokale partij voorop.

- Met een integrale toegankelijkheid van alle openbare gebouwen en het openbaar domein zorgen we ervoor dat inwoners met een beperking zich zonder zorgen kunnen verplaatsen in onze gemeente..

- We zorgen voor aangepaste activiteiten binnen het lokale vrijetijdsaanbod.

- We ijveren voor de erkenning van de European Disability Card (EDC) in onze gemeente. Deze kaart zorgen voor bepaalde maatregelen die de deelname van personen met een beperking aan vrijetijdsactiviteiten moet vergemakkelijken. 
(Kortingen, brochures in eenvoudige taal, vlottere toegang tot attracties, assistentie, gespecialiseerde gidsen,...)

- Als lokale partij gaan wij voor prikkelarme momenten tijdens evenementen.
Een prikkelarm moment geeft mensen met ADHD, autisme of hoogsensitiviteit de kans om evenementen rustig te beleven, zonder dat ze overprikkeld raken. Zo krijgt iedereen de kans om te genieten .

- Met het inrichten van een Minder Mobielen Centrale willen we mensen met een beperkte mobiliteit helpen zich op een vlotte manier te verplaatsen, in samenwerking met vrijwillige chauffeurs.

 

Een beleid voor senioren in vorm

- Het uitvoeren van een seniorenbehoeftenonderzoek is volgens ons een nuttig instrument om de noden en wensen van de ouderen in kaart te brengen. Het kan een leidraad zijn voor toekomstig beleid.

- Het inrichten van een vrijwilligersloket, dat hulpvragen en hulpaanbod aan elkaar linkt, biedt de ouderen de kans om blijvend een actieve rol op te nemen binnen de samenleving.

- We zorgen voor meer aangepaste activiteiten binnen het lokale vrijetijdsaanbod.

- We zetten in op de organisatie van Lokalen Dienstencentra (LDC's). Lokale dienstencentra bieden informatieve, recreatieve en vormende activiteiten aan. Die activiteiten zijn specifiek bedoeld om de zelfredzaamheid en het sociale netwerk van de deelnemers te versterken. Daarnaast bieden ze ook hulp aan bij taken uit het dagelijks leven.

- Onze lokale partij vraagt ook aandacht voor de inrichting en creatie van zowel formele als informele ontmoetingsplaatsen voor senioren.

- De oprichting van een seniorenadviesraad en het opstellen van een gemeentelijk ouderenbeleidsplan zorgt ervoor dat de visie van senioren wordt meegenomen in het gemeentelijke beleid.

- De gemeente moet een seniorenconsulent aanwerven, dit als eerste aanspreekpunt voor ouderen in de gemeente.

- Het lokaal bestuur bundelt alle relevante informatie voor ouderen in een ‘Seniorengids’.

- We zetten in op alle mogelijke omkadering op vlak van zorg- en verzorgingsaanbod zodat ouderen langer thuis kunnen blijven wonen: warme maaltijden aan huis, gezinshulp, thuiszorg, …

- Het lokaal bestuur moet voldoende residentiële zorg in de eigen gemeente faciliteren.

- We voeren een beleid op maat van een ‘dementievriendelijke gemeente’.

- De organisatie van collectieve en autonome dag- en/of nachtopvang voor oudere zorgbehoevenden in onze gemeente is van groot maatschappelijk belang.

 

Een gericht beleid om armoede structureel aan te pakken

- N-VABeersel+Blauw staat voor een evenwicht tussen rechten en plichten.

- Mensen in armoede hebben, mits ondersteuning, de verantwoordelijkheid om, binnen de mate van het haalbare, hun situatie zo goed mogelijk te verbeteren.

- Als lokale partij vinden wij werk en een dak boven het hoofd zijn nog steeds de beste garanties tegen armoede.

- Werklozen en -zoekenden moeten zo snel als mogelijk instappen in een traject naar werk. Een vaste betrekking binnen het regulier economisch circuit moet hierbij, indien mogelijk, het uiteindelijke doel zijn.

- Mensen in armoede moeten nagaan of ze hun rechten volledig uitgeput hebben, alvorens bij het OCMW bijkomende steun aan te vragen. 
Er zijn tal van premies, tegemoetkomingen en voordelen die gelden voor specifieke doelgroepen en in bepaalde thema's. Omdat deze premies en voordelen meestal niet automatisch worden toegekend en omdat er zoveel verschillende tegemoetkomingen zijn, moeten mensen eerst deze aanvragen in orde brengen en hun situatie dan evalueren.

- We willen inzetten op de sociale integratie van kansengroepen en sociale uitsluiting gericht tegengaan.

- Het aanbieden van goedkopere warme maaltijden aan kansengroepen en de oprichting van een sociale kruidenier is volgens ons een belangrijke meerwaarde.

- In samenwerking met het Huis van het Kind willen we dat er ingezet wordt op trajecten rond de kennis van het Nederlands bij ouders met een migratieachtergrond, thuistaal, huiswerkbegeleiding en opvoedingsondersteuning.

- Participatie van kansengroepen aan vrijetijdsactiviteiten moet verder bevorderd worden. Dit kan door middel van de introductie van de UiTPAS, die mensen in armoede het recht geeft op een kansentarief bij deelname aan vrijtijdsactiviteiten.

- We vinden het als lokale partij belangrijk dat de sociale diensten van het OCMW bij de steunaanvraag van een cliënt steeds een grondig sociaal en financieel onderzoek voeren en ook een huisbezoek brengen, om zich te vergewissen van de staat van behoeftigheid.

- Afspraken met betrekking tot scholing, opleiding, werkbereidheid, activering, huisvesting, … worden vastgelegd in een GPMI en regelmatige getoetst. Bij niet nakoming, wordt de steun geschorst of stopgezet.

Diervriendelijke gemeente

Beersel is een diervriendelijke gemeente, we blijven inspanningen doen om het label te behouden!

De provincie heeft het label uitgereikt aangezien er meerdere initiatieven zijn genomen om het dierenwelzijn binnen de gemeente te behouden en te verbeteren.

Zo heeft de gemeente sinds deze legislatuur met Elsie De Greef, een schepen bevoegd voor dierenwelzijn
via het mailadres dierenwelzijn [at] beersel.be is er is een officieel aanspreek- en meldpunt
binnen de politiezone is er een contactpersoon vast gelegd.
Verder voert de gemeente een zwerfkattenbeleid conform de Vlaamse regelgeving
De gemeente staat in voor het beheer en onderhoud van verschillende losloopweides.
Er is officieel verbod op het verkopen van gezelschapsdieren op markten.
Het verbod op vuurwerk wordt dan weer versterkt door sensibilisering over de gevolgen van het gebruik ervan.
Verder is het ook mogelijk om bij de gemeente de huisdierstickers aan te vragen zodat de hulpdiensten bij een noodgevallen weten hoeveel huisdieren er aanwezig zijn in de woning.
De gemeente zorgt er ook nog voor dat haar diervriendelijke initiatieven bekend worden gemaakt bij het brede publiek via het Rondenbosmagazine, de website en onze Facebook.