Op 10 jaar tijd geen enkele taalklacht in Beersel beantwoord

Op 1 juli 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Vlaams karakter
  •       Verschillende klachten om onduidelijk reden verdwenen

Het Vlaams beleid van de gemeente Beersel zit op een dieptepunt. Na een schriftelijke vraag van gemeenteraadslid Willem Vandenbussche blijkt dat tijdens het 10 jaar bestaan van het meldpunt voor taalklachten (vlaamsbeleid [at] beersel.be ) geen enkele indiener op de hoogte werd gehouden van zijn taalklacht. Ook blijkt dat vele klachten zonder verklaring zijn verdwenen. Volgens N-VA heeft de gemeente het meldpunt niet meer onderhouden en zijn massa’s klachten verloren gegaan.

Sinds 2006 is er in Beersel een Vlaams beleidsplan dat  Vlaams karakter van onze gemeente op positieve wijze wil uitstralen en anderstaligen moet aanzetten om Nederlands te leren.

Één van de aandachtspunten was het Nederlandstalig houden van het straatbeeld doormiddel van een klachtendienst. Hier kwamen jaarlijks een honderdtal klachten binnen over Franstalige reclame aan reclameborden en winkels. Als fractie kregen we melding van burgers dat deze klachten nooit werden beantwoord. Na een schriftelijke vraag van gemeenteraadslid Vandenbussche blijkt inderdaad dat de taalklacht nooit werden beantwoord.“De gemeente heeft in haar beleidsnota een prioriteit gemaakt van het Nederlandstalig karakter maar voert hier niets van uit“ zegt Vandenbussche. “De angst om Franstalige kiezers te verliezen weegt op tegen een uitgesproken Vlaamse reflex . Een moeilijke spreidstand voor CD&V “gaat hij verder.

Massa’s klachten verloren

Na het inkijken van het klachtenregister blijkt dat heel wat verstuurde taalklachten niet in het register staan. Verloren? Niet opgevolgd? Niemand weet waar ze naartoe zijn…

Volgens de cijfers zouden er volgens de gemeente in 2015 slecht drie klachten zijn binnengekomen. N-VA heeft een veelvoud klachten verzameld van inwoners waaruit blijkt dat de gemeente haar taak niet naar behoren uitvoert.

Bijzonder pijnlijk noemt raadslid Vandenbussche dit. “Indien men het klachtenpunt wil afschaffen is men alvast goed bezig. Heel wat burgers zien met lede ogen de verfransing van onze gemeente toenemen.

Na de tussenkomst op de gemeenteraad van 25/9 betreffende dit punt stond het college met de mond vol tanden. Het is duidelijk dat men niet op de hoogte is van deze problemen en het Vlaams beleid stiefmoederlijk behandeld wordt.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is