Geluidsschermen langs de Ring worden vernieuwd

Op 5 december 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit

BEERSEL - In 2019 of 2020(nog geen detailplanning beschikbaar) vervangt Wegen en Verkeer de geluidsschermen langs de Ring rond Brussel in Beersel. Het agentschap zal ook schermen plaatsen in locaties waar er vandaag geen schermen staan(voor een klein stukje ook op het grondgebied van Drogenbos).

De geluidshinder veroorzaakt door het verkeer op de drukke Ring Rond Brussel werd al enkele jaren terug op de gemeenteraad te berde gebracht door n-va gemeenteraadslid en Lottenaar Bruno Lerminiaux. .  Het gemeentebestuur stond aanvankelijk blijkbaar niet te springen om mee te investeren in deze toch wel kostelijke infrastructuur. Na herhaaldelijk aandringen ging het gemeentebestuur dan toch rond te tafel zitten voor een gesprek met het Agentschap Wegen en Verkeer, de beheerder van de snelwegen.

Eind april van dit jaar maakte Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts – ook gemeenteraadslid in Beersel- bekend dat hij 3,8 miljoen euro uittrekt voor de nieuwe geluidsschermen in Beersel. Het was op vraag van schepen van milieu Veerle Leroy(Groen) dat al in 2013 metingen werden uitgevoerd. Burgemeester Hugo Vandaele(CD&V) beklemtoonde zeker achter het idee van nieuwe en bijkomende geluidsschermen te staan, maar vond het spijtig dat Beersel als gemeente moet bijdragen.

De Vlaamse overheid is bereid om het grootste deel van de kosten te dragen, Beersel betaalt 10%. Pas vanaf geluidsniveau 80 decibel betaalt Wegen en Verkeer de geluidsschermen volledig. Op de gemeenteraad van 20 december zullen de voorziene budgetten worden voorgelegd.