• Header N-VA Beersel
N-VA Beersel

Vernieuwd plein nog altijd niet afgewerkt

Op 29 april 2013

Begin december vorig jaar werd het volledig vernieuwde Winderickxplein in het centrum van Alsemberg officieel ingehuldigd. De grootste verandering bestaat erin dat het voortaan om een echt plein gaat, waar geen doorgaand verkeer mogelijk is. Normaal gezien had het plein vorige zomer al moeten klaar zijn maar door de rioleringswerken en de te late levering van de stenen was er vertraging.

Bij de inhuldiging benadrukte de afscheidnemende burgemeester dat het plein nog niet helemaal was afgewerkt en dat blijkt vandaag nog altijd niet het geval. Onder meer de voorziene parkeermeters, bedoeld om voldoende plaats te bieden aan de klanten van de handelaars, staan er nog niet. Eind vorige maand legde het schepencollege wel de locaties van de drie parkeermeters vast maar voorlopig staan ze er nog niet.

Oppositieraadslid Eric Mosselmans (N-VA), die bijna elke gemeenteraad een stand van zaken vraagt, begrijpt het niet. ‘De laatste keer is me gezegd dat de parkeermeters midden april zouden geleverd zijn. Nochtans zijn ze nodig, onder meer om de handelaars daar rustig te houden.’

‘Op het plein ligt er vaak afval’, zegt Mosselmans nog. ‘Natuurlijk zou iedereen zijn vuilnis moeten meenemen maar blijkbaar is niet iedereen zo opgevoed. Het zou makkelijker zijn mochten de mensen hun vuilnis ergens kunnen deponeren.’ Het gemeentebestuur heeft op het plein wel al enkele voorlopige vuilnisbakken laten plaatsen.

3.000 euro boete

Momenteel staat het plein ook nog niet onder camerabewaking. ‘De camera die er hing bij de opening, was enkel voor de schijn’, zegt het N-VA-raadslid nog. ‘Ik heb vernomen dat er op en rondom het plein weer wat problemen zijn met hangjongeren. Die camerabewaking is dus nodig.’

‘De bestelling van de camera's is gebeurd in november van vorig jaar en de camera's moesten binnen de 90 dagen geleverd worden. Die termijn is al ruimschoots overschreden.’

Volgens waarnemend korpschef Robert Vanden Bremt zullen de camera's niet lang meer op zich laten wachten. ‘We verwachten ze 's begin mei. De leverancier is inderdaad te laat en daarom is er enkele dagen geleden een brief vertrokken naar de firma met een boete van 3.000 euro.’