N-VA-fractieleider Ben Weyts haalt uit naar ‘belastinglawine’ in Beersel

Op 1 januari 2014

Met de nieuwe belasting op vrachtvoer van 0,1 euro per ton goederen die in opdracht van bedrijven op Beersels grondgebied wordt vervoerd, maakt het gemeentebestuur zich volgens Weyts ‘helemaal belachelijk’. ‘Deze belasting is dodelijk voor grote bedrijven als Colruyt, Amacro, Siemens... Eerst geeft het bestuur deze een vergunning en daarna probeert ze deze weg te jagen met pestbelastingen. Deze bedrijven moeten alternatieve wegen krijgen voor het vrachtverkeer. De vraag is ook wie dat gaat controleren. Moet de politie barricades opwerpen en elke vrachtwagen wegen en controleren?’, aldus Weyts.

‘Het ergste voor onze ondernemers en zelfstandigen is echter de ‘belasting op economische bedrijvigheid’, alsof mensen die economisch bedrijvig zijn daarvoor moeten gestraft worden. Een bedrijf van 2.001 vierkante meter betaalt minstens een forfait van 2.000 euro. Daarnaast zijn er belastingen op motoren die oplopen tot duizenden euro’s’, aldus Weyts die het overigens vreemd vindt dat alleen landbouwbedrijven - ‘vrienden van CD&V?’ - niets moeten betalen.

Andere belastingen treffen onder meer hotels (verblijfsbelasting van 2 euro per persoon), banken (250 euro per bankautomaat) en benzinestations (50 euro per pistool).