N-VA Geschokt door samenwerking VLD - Union Francophone

Op 6 januari 2007

De N-VA reageert geschokt op de actieve samenwerking van de VLD met Union Francophone in de Vlaams-Brabantse gemeente Beersel. Enerzijds werden VLD'ers dankzij de stemmen van UF verkozen in de OCMW-raad en in het bureau van het OCMW. Sterker is nog dat, voor het eerst in de geschiedenis, VLD'ers een UF-kandidaat in het sociaal comité van het OCMW stemden. Zulke actieve samenwerking in een eentalige Vlaamse gemeente, tussen een Vlaamse partij en de rabiate anti-Vlaamse UF, is onuitgegeven. De N-VA vraagt VLD-voorzitter Bart Somers en alle VLD-parlementsleden van Halle-Vilvoorde om onmiddellijk op te treden tegen VLD-Beersel.

Al tijdens de campagne voerden VLD-kandidaten een tweetalige campagne. Dat was al een unicum in Beersel. Op de installatievergadering van de gemeenteraad ging de VLD nu nog verder door met UF afspraken te maken over de verkiezing van OCMW-raadsleden. Het toppunt werd echter gisterenavond bereikt op de installatievergadering van het OCMW. De raadsleden van VLD en UF, elk met twee, legden hun stemmen samen voor de verkiezing van één VLD’er in het bureau van het OCMW en één UF’er in het sociaal comité van het OCMW. De VLD’ers hadden achteraf ook weinig moeite om de samenwerking met UF toe te geven, al getuigde één OCMW-raadslid onder druk gezet te zijn door de eigen afdeling.

"Alle aanwezigen waren gisteren geschokt door de collaboratie van de VLD met UF, N-VAgemeenteraadslid Els Germis tekende onmiddellijk protest aan" reageert Ben Weyts, OCMW-raadslid van de N-VA: "Wij vrezen dat VLD ook inhoudelijk samenwerkt met de anti-Vlaamse racisten van UF. Bij de volgende verkiezingen kunnen ze evengoed in kartel opkomen".

Weyts is ook kabinetschef van Vlaams minister Geert Bourgeois. "In de Vlaamse regering werkt de VLD goed samen met ons in het voeren van een sterk Vlaams beleid voor de Vlaamse rand. Nu gaan samenwerken met het fransdolle UF, een partij die de Vlaamse rand als Franstalig grondgebied beschouwt, staat daar haaks op. Ik ben er zeker van dat VLDnationaal onmogelijk akkoord kan gaan met de démarches van haar Beerselse afdeling. Net zoals de Beerselse VLD-kiezers zich bedrogen zullen voelen." Weyts schreef de VLD-voorzitter en alle VLD-parlemetsleden van Halle-Vilvoorde een brief met de vraag om stante pede de Beerselse afdeling terug te fluiten en kordaat op te treden tegen de verantwoordelijken. De N-VA weigert alvast elke samenwerking met VLD-Beersel zolang de partij samenwerkt met UF.