• Header N-VA Beersel
N-VA Beersel

Beerselse raad maakt documenten duurder

Op 27 juni 2013

Ook het gemeentebestuur van Beersel ontsnapt niet aan besparingen. Omdat er een tekort is van 3,5 miljoen, gaan nu een resem belastingen en tarieven de hoogte in. Onder meer de belastingen op de afgifte van administratieve stukken en documenten stijgen. Voor de afhaling van een elektronische identiteits- of vreemdelingenkaart moet 2 euro meer betaald worden, voor een spoedprocedure is er een meerkost van 12 euro. Een trouwboekje kost 10 euro meer en de belasting op afgifte van stukken verdubbelt van 1,5 naar 3 euro. Voor een reispas moet er 4 of 5 euro extra neergeteld worden. Wie een familielid wil begraven op een Beersels kerkhof, moet ook dieper in de buidel tasten. Daar zijn er stijgingen van 15 tot 20 procent. ‘De huidige tarieven waren 8 of 12 jaar oud’, zegt burgemeester Hugo Vandaele (CD&V).

‘We zijn blij dat we die zo lang op dat niveau hebben kunnen houden, ondanks de stijging van de index en de kosten. Het is ook mogelijk dat sommige andere tarieven nog zullen toenemen. Ik ben niet te beschaamd om dat toe te geven. Sommige stijgende belastingen zijn wel gedragssturend, zoals het verhogen van de kosten voor het inzetten van een spoedprocedure. Vergeleken met de buurgemeenten, zoals bijvoorbeeld Sint-Pieters-Leeuw, liggen we nog beduidend lager.’

Oppositiepartij N-VA stemde tegen. ‘Op posten waar Beersel al jaren op moet besparen zoals personeel, wordt amper bespaard. In de plaats verhoogt de gemeente de belastingen’, zegt Kristien Vanhaverbeke (N-VA). Niet via de onroerende voorheffing of de personenbelasting, maar via allerhande sluikse belastingverhogingen. Tegenover de bevolking wordt er ook niet duidelijk gecommuniceerd. Die punten worden er hier vlug tussengeschoven.’

De schepen van Financiën, Eddy Deknopper, belooft snel duidelijkheid. ‘Tegen september of oktober is ons plan van herstructureringen klaar. We moeten nu eenmaal saneren’, zegt Deknopper. ‘De belastingen op onroerende voorheffing en de personenbelastingen blijven zoals beloofd gelijk.’