Beerselse N-VA zorgt voor meer veiligheid

Op 3 oktober 2012

Voor de Beerselse N-VA staat veiligheid hoog op de agenda. De partij wil camera’s met automatische nummerplaatherkenning op de op- en afritten van de autosnelweg. Symbolisch installeerde ze vandaag alvast zelf zulke camera aan de oprit in Lot. Want net in de buurt van de op- en afritten blijkt de criminaliteit groter. N-VA’ers Eric Mosselmans en Yves De Smet tonen aan dat de camera’s zorgen voor een spectaculaire verhoging van de pakkans en een daling van de criminaliteit.

In Beersel werden de afgelopen 5 jaar 721 woninginbraken en 368 inbraken in wagens geregistreerd. Volgens het zonaal veiligheidsplan zijn inbraken in gebouwen en voertuigcriminaliteit dan ook een topprioriteit. Hiervoor heeft de gemeente deze legislatuur twee mobiele camera's met nummerplaatherkenning aangekocht die hun nut al bewezen hebben.

Auto-snel-weg

Wij willen een stap verder gaan” zegt Kamerlid en lijsttrekker Ben Weyts. “Heel wat criminelen zijn via de autosnelweg inderdaad met hun auto ‘snel weg’ en moeilijk op te sporen. Met deze camera's willen we de pakkans verhogen én zorgen voor de daling van de criminaliteit in Beersel. Andere Vlaamse gemeenten hebben bewezen dat het lukt.

Uit de criminaliteitsgegevens van de Beerselse politie blijkt inderdaad dat er manifest meer criminaliteit wordt geregistreerd in de buurt van de autosnelweg. De N-VA-kandidaten Eric Mosselmans, zelf beveiligingsexpert, en voorzitter Yves De Smet installeerden net daarom vandaag aan de oprit in Lot zelf een echte camera met nummerplaatherkenning.

Minder criminaliteit, meer criminelen gepakt

Uit een Nederlands wetenschappelijk onderzoek van 2011 blijken deze camera's zeer efficiënt voor de opheldering van heel wat misdrijven maar anderzijds hebben ze ook een preventieve werking door het afschrikeffect. Voorzitter Yves De Smet verwijst naar het succes in Turnhout en Mechelen, waar men al een tijdje de technologie gebruikt: “Op één maand tijd werden in Mechelen zo’n 250.000 voertuigen gecontroleerd. 690 keer was het ‘prijs’. Bijna 100 voertuigen waren geseind als niet-verzekerd, 220 voertuigen waren gestolen en 370 voertuigen konden gelinkt worden aan een lopend gerechtelijk onderzoek. Volgens de Mechelse burgemeester is de veiligheid sterk toegenomen. De laatste jaren zou het aantal auto-inbraken met 76% gedaald zijn en diefstallen van wagens met 60%. Spectaculaire resultaten”.

Ook in Beersel

Erik Mosselmans waagt zich aan een vergelijking: “Mochten we dezelfde succescijfers halen in Beersel zou dat op 5 jaar neerkomen op 280 auto-inbraken minder en 33 minder autodiefstallen. Om nog niet te spreken over de vermindering van het aantal woninginbraken en overvallen”.

Mosselmans is beroepshalve zelf beveiligingsexpert en weegt de kosten tegen de baten af: “Voor ongeveer 50.000 euro plus internetverbindingen kunnen we aan alle op- en afritten van onze gemeente zo'n camera installeren. En dus Beersel beter beveiligen. Zelfs met enkele jaarlijkse kosten blijft dit een redelijk bedrag als je weet wat het voor de burgers kan opleveren” concludeert Mosselmans.

N-VA Beersel wil hierover het debat met andere partijen aangaan. Het is een constructief voorstel dat de volgende legislatuur zeker besproken moet worden.