Na 30 jaar eindelijk geluidsschermen langs autosnelweg in Huizingen, Lot en Beersel

Op 28 april 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit
  • N-VA Beersel is tevreden met de 3,8 miljoen euro steun uit Vlaanderen

• Vlaanderen betaalt meer dan 90% van de kosten, nooit eerder zoveel steun van overheid

In 2013 kaartte N-VA Beersel nog het probleem van de geluidsmuren aan bij de Vlaamse overheid maar kon toen niet op financiële steun rekenen. Nu trekt minister Ben Weyts 3.8 miljoen euro uit voor over de totale afstand van 3,35 km geluidsschermen te plaatsen. Momenteel staat er een zwaar verouderde muur die nooit de functie heeft gehad om geluid tegen te houden. Met de nieuwe geluidsschermen zal het geluidsoverlast drastisch dalen. Gemeenteraadslid Bruno lerminiaux die aan de autosnelweg woont is bijzonder tevreden. De geluidsschermen betekenen veel voor de buurtbewoners en we zijn minister Weyts bijzonder dankbaar voor deze investering.

Het was N-VA gemeenteraadslid Bruno Lerminiaux die in 2013 de kat de bel aanbond (http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20130603_00609648 ).Toen wou de Vlaamse amper financiële steun geven voor de afbraak van de lelijke en compleet nutteloze scheidingsmuur en de bouw van geluidsschermen langsheen de autosnelweg in Lot, Beersel en Huizingen. De lokale N-VA is blijven onderhandelen met de Vlaamse overheid en minister Weyts, met resultaat zo blijkt.

Als de gemeente de goedkeuring geeft voor het restbedrag te betalen zou er voor 3,8 miljoen euro geïnvesteerd worden langsheen de autosnelweg in onze gemeente (meer dan 90% van totaalbedrag) . Een aardige som geld die de Vlaamse overheid heeft voorzien. Voor dat geld krijgt de gemeente wel de meest moderne geluidsschermen die momenteel op de markt zijn. Het zal de levenskwaliteit langsheen de autosnelweg enorm verhogen. Een topinvestering volgens raadslid Lerminiaux.

Bruno Lerminiaux:“ Dit dossier sleept al bijna 30 jaar aan en eindelijk maakt de Vlaamse overheid er werk van. We zijn minister en Beerselaar Ben Weyts dan ook bijzonder dankbaar. Dit zullen de buurtbewoners niet snel vergeten.”

Ben Weyts die zelf uit Beersel komt kent de problematiek van de geluidsoverlast goed. Dit zal mee hebben geholpen om op verschillende plaatsen in de provincie de gelden te voorzien. We hopen dat de gemeente Beersel snel beslist om de bouw van geluidsschermen goed te keuren. Ze moet 400.000€ voorzien, minder dan 10% van het totale bedrag. “An offer he can’t refuse”

Laten we nu snel vooruit gaan, dan kunnen de buurtbewoners op hun 2 oren slapen, letterlijk en figuurlijk.

Contact:

Bruno Lerminiaux gemeenteraadslid N-VA Beersel