Islamitisch centrum krijgt taalfaciliteiten en dubieuze subsidies van gemeentebestuur

Op 17 oktober 2016, over deze onderwerpen: Vlaams karakter

“Het gemeentebestuur maakt van Beersel een Brusselse 2-talige gemeente.”

Via een klokkenluider zijn er mails gelekt waaruit blijkt dat het gemeentebestuur ééntalig in het frans communiceert met de bestuurders van het islamitisch centrum. Daarnaast keerde het gemeentebestuur aan het Cultureel islamitisch centrum (CICVB) in Lot verschillende malen subsidies uit terwijl de vereniging aan geen enkele vereiste voldoet om een erkende Beerselse vereniging te worden. Een slag in het gezicht van alle Beerselse verenigingen die de laatste jaren hebben moeten inleveren zegt N-VA.

Opnieuw zijn er pijnlijke feiten opgedoken rond het islamitisch centrum in Lot en ook deze keer speelt het gemeentebestuur een belangrijke rol.

N-VA kloeg recent nog de oprichting van een nieuwe Franstalige Brusselse VZW aan die gebonden is aan het islamitisch cultuurcentrum of moskee in Lot. De burgemeester communiceerde steeds dat zijn contacten wel Nederlandstalig waren en er geen imam verbonden was aan het centrum.

Via een klokkenluider uit Lot kreeg N-VA mails in handen waaruit blijkt dat de burgemeester vanuit zijn ambtenarij, achter de rug van de gemeenteraad, in het ééntalig frans met de moskee communiceert. Daarnaast heeft de gemeente 2 maal subsidies (opendeurdag en een nog op te richten jeugdwerking) gegeven aan deze vzw zonder hiervoor verantwoording af te leggen.

“Op de manier de gemeenteraad voorliegen is ontoelaatbaar” laat N-VA weten. Wij verwachten van de Burgemeester dan ook duidelijkheid.

In 2012 communiceerde het gemeentebestuur van Beersel met schepen Eddy Deknopper en eerste schepen Hugo Vandaele nog:

“Hun doel is een ontmoetingsplaats te creëren voor de Beerselse moslimgemeenschap waar ook niet-moslims welkom zijn. Er komt geen moskee en er zal geen permanente imam aanwezig zal zijn.( Nieuwsblad, 26/7/2012).

N-VA wil dat het gemeentebestuur klare wijn schenkt. Het is duidelijk dat de gemeenteraad een recht van antwoord moet krijgen. “Door in het frans te communiceren maakt het gemeentebestuur van Beersel een Brusselse 2-talige gemeente.” Zeggen dat je inzet op integratie maar zichzelf schuldig maken aan verfransing is ontoelaatbaar.

Integratie op 2e plaats?

In de mails staat ondermeer te lezen: “Le bourgemestre m’a demander si l’iman est quelqu’un d’ici”, waaruit blijkt dat de burgemeester op de hoogte is van diens aanwezigheid.

Daarnaast vraagt de gemeente om voor de opendeurdag de Franstalige/Arabische documenten voor de opendeurdag te “tijdelijk?” te verwijderen omdat er veel volk zal zijn. Alles om de schone schijn op te houden maar geen sprake van integratie.

Het gemeentebestuur wil maar 1 ding en dat is zieltjes winnen, dat het Nederlandstalig karakter en de integratie verloren gaat is bijzaak. Vandaele is de Philippe Moureaux van de Zennevallei geworden.