• Header N-VA Beersel
N-VA Beersel

Weinig subsidies voor extra geluidsschermen

Op 4 juni 2013

Midden februari schreef het gemeentebestuur een brief naar het Vlaams Gewest om dringend werk te maken van geluidsmetingen, met de bedoeling om aanspraak te maken op subsidies voor extra geluidsschermen langs de Brusselse Ring. De geluidsoverlast aanpakken staat in de visietekst van het nieuwe bestuur immers opgenomen als een van de actiepunten.

Momenteel staan er ter hoogte van Huizingen al schermen langs weerskanten, maar de gemeente wil dat graag uitgebreid zien naar Lot. Uit de metingen blijkt alvast dat Beersel niet op een massa subsidies moet rekenen. Subsidies zijn alleen mogelijk als er sprake is van meer dan 65 decibel. Als er meer dan 80 decibel gemeten wordt, hoeft de gemeente niets te betalen. ‘Na lang aandringen bij het Agentschap Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant (AWV) heb ik het dossier toegestuurd gekregen’, zegt milieuschepen Veerle Leroy (Groen). ‘Uit het dossier blijkt dat we op de meeste plaatsen onder die 80 decibel zitten. Soms werd er zelfs minder dan 65 decibel gemeten, dus voor die locaties zou er geen subsidie mogelijk zijn. Ik heb wel vragen bij de resultaten. Dat we onder die 80 decibel zitten, daar kan ik inkomen. Ik stel vast dat de metingen op vreemde uren plaatsvonden, namelijk buiten de ochtend- of avondspits. Maar het ziet er dus naar uit dat we wat subsidies mislopen, maar sowieso gaan we hier als gemeente verder mee.’

Oppositieraadslid Bruno Lerminiaux (N-VA) is ook verrast. Hij voerde in februari zelf metingen uit met een geijkt toestel en kwam uit op waarden tussen 74,6 en 78,1 decibel. ‘De metingen zijn uitgevoerd op een moment dat er het minst verkeer is’, zegt Lerminiaux. ‘Toch hebben we nog recht op subsidies en ik hoop dat de gemeente de schermen toch plaatst.’

Over de bestaande geluidsschermen in Huizingen, die na dertig jaar hun beste tijd hebben gehad, was er ook minder goed nieuws. ‘De zwaar beschadigde panelen in Huizingen zijn niet opgenomen in het investeringsplan 2013-2015 van het Gewest. Nochtans vinden wij dat die schermen niet meer op een correcte manier het geluid bufferen. Ook hier gaan we mee verder.’