VLD-Beersel onderzoekt mogelijke samenwerking met UF

Op 9 januari 2007

De N-VA van Beersel, hierin gesteund door N-VA-nationaal, reageert stomverbaasd op de schaamteloosheid waarmee de lokale VLD-afdeling toegeeft dat er actief werd en wordt samengewerkt met de anti-Vlaamse Union Francophone. De lokale VLD-voorzitter verklaarde afgelopen zondag nog dat een samenwerking met UF strijdig is met het standpunt van zijn partij-afdeling. De N-VA roept alle kiezers en leden van de VLD-Beersel op om te protesteren bij VLD-nationaal. "Als VLD-nationaal dit zomaar laat passeren mag de partij onmiddellijk de ‘V’ uit haar naam schrappen" reageert Ben Weyts, OCMW-raadslid van de N-VA.

Via het persagentschap Belga bevestigt Beersels VLD-fractieleider Gilbert Houben vandaag de samenwerking met UF. Al tijdens de campagne voerden VLD-kandidaten een tweetalige campagne. Op de installatievergadering van de gemeenteraad ging de VLD nog verder door met UF afspraken te maken over de verkiezing van OCMW-raadsleden. Het toppunt werd echter bereikt op de installatievergadering van het OCMW, vrijdag jl.. Toen werden VLD’ers dankzij de stemmen van UF verkozen in het bureau van het OCMW. In ruil stemden VLD’ers een UF-kandidaat in het sociaal comité van het OCMW.

VLD-Beersel vindt dat allemaal geen probleem. Want, zo zegt Gilbert Houben: "We hadden de steun van de Franstaligen nodig voor een tweede VLD-zetel in het OCMW". "Meneer Houben zegt hier dus schaamteloos dat een bijkomend VLD-postje belangrijker is dan het Vlaams karakter van Beersel" zegt Ben Weyts, "In het programma van de Beerselse VLD staat nochtans dat iedereen welkom is op voorwaarde dat men zich integreert en het Vlaams karakter van onze gemeente aanvaardt. Maar nu werkt VLD-Beersel zélf actief samen met mensen en een partij die het Vlaams karakter net níet aanvaarden. De UF wil van Beersel een tweetalige gemeente maken en Beersel laten aansluiten bij Brussel. Voor ons is het totaal onbegrijpelijk dat de VLD een partij met zulk programma sterker maakt door voor UF-kandidaten te stemmen". Weyts spreekt ook tegen dat de steun van UF nodig zou zijn geweest: "Had de VLD het slim gespeeld dat hadden ze een vertegenwoordiger én in het bureau én in het sociaal comité gehad door de jongste kandidaat naar voor te schuiven. Hadden ze het mij gevraagd, ik zou zelfs zélf een VLD-kandidaat gesteund hebben".

Reeds eerder schreef Weyts een brief naar VLD-voorzitter Bart Somers en alle VLD-parlementsleden van Halle-Vilvoorde met de vraag om onmiddellijk op te treden tegen VLD-Beersel. Nu voegt de N-VA er ook de oproep aan alle Beerselse VLD-kiezers en –leden aan toe om te protesteren bij VLD-nationaal.

Wie alleszins zou moeten protesteren, is de lokale VLD-voorzitter Raf Thoré. Bij de bekendmaking door Weyts van de samenwerking met UF, reageerde Thoré bij het persagentschap Belga met de mededeling dat hij geen weet van zulke samenwerking. Hij zou de zaak onderzoeken maar zei alvast dat een samenwerking "onlogisch zou zijn en strijdig met het standpunt van onze partij-afdeling". (Zie onderstaand Belga-bericht van zondag 7 jan.).