Ringweg rond Lot is alleen goed voor industrie

Op 9 maart 2011

De plannen voor een ringweg rond Lot werden opgenomen in het Gewestelijk Ruimtelijk Structuurplan dat de ruimtelijke toekomstvisie voor de regio bepaalt. 'We hebben na de hoorzitting van vorige week in De Meent het plan eens rustig bestudeerd en we kunnen alleen tot de slotsom komen dat een ringweg rond Lot alleen de industrie ten goede komt. De inwoners van Lot dreigen daarvan de dupe te worden', zegt voorzitter Roger Swalens van Zenne & Zoniën.

In het plan wordt het Heideveld naast de spoorweg tussen Lot en Buizingen een volwaardige tweevaksbaan. Hiervoor moeten industriegebouwen- en gronden onteigend worden.

'Die nieuwe Heideveldstraat sluit in Buizingen aan op de Roggemanskaai en wat verder op de rotonde met de Alsembergsesteenweg', zegt Swalens. 'Het valt dus te verwachten dat de beter uitgeruste Heideveldweg een pak meer verkeer te slikken zal krijgen. Nu heeft de brandweer van Halle net zijn nieuwe brandweerkazerne op dit kruispunt met de Roggemanskaai in Buizingen gebouwd. We vrezen nu conflicten wanneer de hulpdiensten snel moeten uitrukken en met files geconfronteerd worden.'

'Dan is er ook nog de nieuwe ringweg rond Lot langs Siemens achter de woningen in de Kloosterstraat en langs de Lakenberg om aan te sluiten op de op- en afrit van de E19. Die weg loopt pal door het overstromingsgebied van de Molenbeek, een gebied dat de laatste jaren al drie keer blank stond. Om de ringweg te ontsluiten, zijn heel ingrijpende infrastructuurwerken nodig. De ringweg versnippert het landbouw- en natuurgebied in Lot helemaal. Hierdoor wordt voort boeren weinig rendabel. Bovendien zal die weg heel wat verkeer aanzuigen dat de Alsembergsesteenweg en de Bergensesteenweg wilt mijden. De ringweg betekent dus alleen winst voor de industrie en zeker niet voor de gewone Lottenaren.'

Volgens Zenne & Zoniën bbestaat er een alternatief om de bedrijven uit de zone Laekebeek sneller op de E19 te brengen via de Hemelstraat en de brug aan het tankstation in Ruisbroek..

Zenne & Zoniën is van plan om bezwaar tegen de plannen voor een ringweg in te dienen. 'Mensen die dit willen, kunnen ons bezwaar downloaden viawww.zenzo.tk en dit ook indienen', zegt Swalens.