N-VA voert actie voor Beerselse verkeersveiligheid

Op 21 september 2012

De N-VA benadrukt de nood aan extra investeringen in veilige voet- en fietspaden in de gemeente. Als voorbeeld gebruikte de partij de situatie aan de Huizingse gemeenteschool. Niet toevallig voert de N-VA actie net op de Strap-dag, de dag waarop kinderen stappend en trappend naar school komen. “Aan de Huizingse gemeenteschool is het elke ochtend een gevaarlijk gewriemel van auto’s, fietsers en voetgangers met soms ook nog eens een vrachtwagen er bovenop. Terwijl de school alles in het werk stelt om kinderen met de fiets naar school te laten komen, is er niet eens een volwaardig fietspad. Anderzijds zijn er wel verkeersdrempels maar die zijn zo scherp dat er bij de vleet uitlaten en autochassis tegenaan knallen” zegt kandidaat-burgemeester Ben Weyts, zelf papa van Huizingse schoolkinderen.

Proefproject

Voor de verkeersveiligheid aan de schoolomgeving stelt de N-VA een proefproject voor. “Er móet iets gebeuren. Op de spitsuren kunnen auto’s elkaar niet passeren waardoor er steeds een verkeerschaos ontstaat met auto’s die voetpaden oprijden of de gekste manoeuvres moeten uithalen. Fietsende kinderen moeten daartussen laveren of op het voetpad waar andere kinderen lopen. Veel te gevaarlijk.” legt Weyts uit. Daarom stelt de partij voor dat bij wijze van proef een deel van de Vaucampslaan eenrichtingsverkeer zou worden, van de Beemd tot aan de school. Zo is er ruimte voor een opvallende rode fietsstrook zodat fietsende kinderen hun eigen rijpad hebben.

Onveilige drempels

De N-VA’ers Kristien Vanhaverbeke-Dehertogh en Bruno Lerminiaux haalden in de Vaucampslaan meetlinten boven om de wettigheid van de verkeersdrempels na te gaan. Meteen werden de resultaten getoetst aan de officiële wettelijke afmetingen. Blijkt dat sommige drempels maarliefst dubbel zo hoog en scherp zijn als wettelijk toegelaten. “De normen dateren van 2002. Bestaande drempels mochten blijven liggen maar bij de minste ingreep moeten de drempels wel aangepast worden aan de wettelijke vereisten. Dat is intussen al meer dan 10 jaar geleden. Inmiddels hebben al verschillende auto’s hun uitlaat of chassis erop beschadigd” zeggen Vanhaverbeke-Dehertogh en Lerminiaux. Ook de straatbewoners worden regelmatig opgeschrikt door het snerpend lawaai van auto’s die met de onderkant tegen een drempel knallen.

Bovenal blijken de drempels zelfs onveilig voor fietsers. Straatbewoonster Lieve Van Cutsem nam de proef op de som met een “eierentest”. Van de inhoud van een eierendoosje achter op de fiets, kon na doortocht over de verkeersdrempels enkel nog een omelet gemaakt worden. “We willen de drempels vanzelfsprekend niet weg maar wel aanpassen zodat ze wettelijk in orde zijn en veilig voor fietsers en traagrijdende auto’s” zegt Van Cutsem.