N-VA maakt resultaten volksbevraging bekend

Op 22 januari 2012

Op de nieuwjaarsreceptie van N-VA Beersel maakte boegbeeld Ben Weyts de eerste resultaten bekend van de volksbevraging. Begin december van vorig jaar stopten ze enquêteformulieren in de tienduizend Beerselse brievenbussen, met vragen over heel wat onderwerpen. Bedoeling was dat de antwoorden de partij zouden inspireren bij de opmaak van het programma voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. De partij trekt niet meer in kartel met CD&V, maar wel alleen naar de kiezer.

150 antwoorden

Anderhalve maand na de verspreiding werden 150 formulieren ingevuld en terugbezorgd. 'De wegenwerken zijn bij vele mensen een bron van frustratie. Nochtans zijn die werken in het belang van de burger, maar het schort met de communicatie. De coördinatie kan ook beter', sprak Ben Weyts. 'Wonen in de eigen gemeente, moet voor twee derde een prioritair aandachtspunt zijn. Veel mensen betreuren dat buurtwinkels verdwijnen en dat sluikstorten te weinig wordt aangepakt. Mogelijke wateroverlast is een bron van angst, vooral na de gebeurtenissen in Lot. Politie is er volgens de mensen genoeg, maar ze is te weinig zichtbaar door de administratieve beslommeringen. Camera's om overlast aan te pakken, zoals in het centrum van Alsemberg, daar zijn veel bevraagden voorstander van. Het is ook de mening van velen dat het Vlaams karakter van de gemeente te weinig wordt gerespecteerd. De integratie verloopt moeizaam, het Nederlands is te weinig aanwezig in het straatbeeld en in de sportclubs is er een gebrekkig gebruik van het Nederlands. Over het aanbod aan cultuur en over het erfgoed in de gemeente zijn de bevraagden wel tevreden.'

Verfransing

Er werd al een aanzet gegeven voor een programma. 'De vele suggesties proberen we mee te nemen in ons programma. Zo vinden we dat het gemeentehuis één dag per week later open moet zijn. Een wekelijkse update van de wegenwerken op de site, zou ook handig zijn. Opvallend is ook de overdaad aan verkeersdrempels. Er werden ook maatregelen voorgesteld om de verfransing aan te pakken. Met al die ideeën gaan we nu aan de slag', zegt Weyts. 'En mocht ik het voor het zeggen hebben, dan is er elk jaar een nieuwjaarsreceptie voor alle inwoners.'