Kraam N-VA op jaarmarkt nu zonder Di Rupo

Op 26 september 2011

Vorige week was er heel wat te doen rond het kraampje van de lokale N-VA-afdeling op de jaarmarkt van Beersel.

Met ballen kon er naar een afbeelding van Elio Di Rupo gegooid worden en daar kwam nogal wat kritiek op. Zelf reageerde de N-VA dat sommige mensen blijkbaar wel heel lange tenen hebben.

Het was uitkijken waarmee de partij op de jaarmarkt van Lot op de proppen zou komen. De afbeelding van Di Rupo was alvast nergens meer te bespeuren. Ditmaal kon er met ballen gegooid worden in de mond van de eigen kopstukken Bart De Wever en Ben Weyts.

'Zo willen we aantonen dat we vooral ook met onszelf kunnen lachen', zegt Beerselnaar en nationaal ondervoorzitter Ben Weyts. 'Naar Bart kon je plastic bitterballen werpen, voor mezelf waren het BHV-ballen.' De verwijzingen naar het voorval van vorige week waren niet ver te zoeken. De N-VA doopte haar stand om tot 'Wereldschokkend ballenkraam' en er hing een volledig wit bord op met alleen de vermelding 'politiek correct'.

Een ander opvallend kraam was dat van het Actiecomitie 'Geen Ringweg in Lot', dat strijdt voor de aanleg van een ontsluitingsweg voor zwaar vervoer doorheen de groene ruimten van de deelgemeente. 'Op een grote kaart hebben we het tracé van die baan getekend. De deelnemers konden er met een geweer schijfjes op afvuren', zegt het comité. 'Heel veel mensen hebben ook onze petitie getekend.' Volgende maand beslist de Vlaamse overheid of ze de ringweg wil aanleggen.

Succes

Het schitterende nazomerweer zorgde er trouwens voor dat de jaarmarkt opnieuw een topper werd: een massa volk kuierde langs de talrijke kraampjes van Lotse verenigingen, de rommelmarkt, echte marktkramen en langs de dieren die voor de veeprijskampen stonden opgesteld.

Toch was het voor velen even zoeken, want door een bouwwerf in het centrum van Lot moest zowat de hele jaarmarkt herschikt worden. 'Geen gemakkelijke klus', zegt Peter Meerts van het jaarmarktcomité, 'maar het is ons toch gelukt.'