• Header N-VA Beersel
N-VA Beersel

Heropening Nieuwe Houtweg stoort het doorgaand verkeer

Op 16 november 2013

De vroegere Houtweg in het centrum van Alsemberg is al een tijd in onbruik door de werken op het Winderickxplein en de Zoniënwoudlaan. De gemeente legde de Nieuwe Houtweg aan naast het Winderickxgebouw. Recent werd het betonblok weggehaald, waardoor het verkeer er nu door kan.

Oppositieraadslid Eric Mosselmans (N-VA) maakt zich de bedenking dat er blijkbaar geen verkeersregeling is uitgewerkt en wijst op de gevolgen ervan. ‘De bestuurders die uit de Nieuwe Houtweg komen, hebben voorrang op het verkeer dat op de Zoniënwoudlaan rijdt.’

Zijn partijgenoot Ben Weyts vindt het ‘schandalig’ dat de straat zomaar is opengesteld, vooral dan omdat op de kilometerslange as Zoniënwoudlaan-Alsembergsesteenweg de Nieuwe Houtweg de enige zijstraat is waar het verkeer voorrang heeft.

‘Alle bestuurders die op de Zoniënwoudlaan rijden, denken dat ze voorrang hebben, terwijl ze alleen op die plek voorrang moeten geven.’

Schepen van Mobiliteit Michel Ruykens (SP.A) zegt dat er wel een verkeersplan opgemaakt was om het verkeer op dat nieuwe kruispunt vlotter en veiliger te laten verlopen, maar dat het uiteindelijk niet kon ingevoerd worden. Dat plan had echter niet zozeer met de voorrangsweg maar wel met het afslaand verkeer te maken.

‘Ons voorstel was dat het verkeer dat op de Zoniënwoudlaan rijdt in de richting van Sint-Genesius-Rode, niet links de Nieuwe Houtweg mag inslaan. Maar het gemeentebestuur van buurgemeente Sint-Genesius-Rode zag dat niet zitten, omdat het bang is dat er zo nog meer verkeer naar Rode zou worden afgeleid. We gaan de toestand natuurlijk evalueren. Als er één automobilist die wil afslaan, alles blokkeert (omdat hij moet wachten tot er geen tegenliggers zijn, nvdr), dan moeten we ingrijpen.’

Voor de twee andere pijnpunten die raadslid Mosselmans aankaart, de afwezigheid van een laad- en losplaats en van verbodsborden om bromfietsen van het verkeersvrije Winderickxplein te houden, is wel een oplossing in zicht.

‘De verbodsborden voor bromfietsen komen er weldra, net als een laad- en loszone aan de kant van de viswinkel’, zegt schepen Ruykens.

‘De procedure om de bewoners van de woningen aan het plein een badge te geven voor de verzinkbare paal, is trouwens ook gestart.’

Voorts is er ook kritiek op de toestand op het kruispunt Vastiau-Godeau. Daar staan al lange tijd tijdelijke verkeerslichten, met op elke straat maar één voetgangerslicht in plaats van de gebruikelijke twee. Dat maakt oversteken niet zo gemakkelijk. Afgelopen vrijdag nog werd er ter hoogte van het wassalon een jongen aangereden. De gemeente heeft al meermaals laten weten dat het gewest daar bevoegd is en dat ze enkel kan aandringen op een snelle oplossing. Tegen het einde van dit jaar zouden de nieuwe verkeerslichten er moeten staan.