Gemeente Beersel zet beste beentje voor

Op 19 oktober 2008

Els Germis

Het personeel dat hoofdzakelijk een zittende functie heeft meer laten bewegen: dat is het nobele doel van de actie 'samen op stap'. De collega's kijken dezer dagen dan ook op geen inspanning. Welzijnsambtenaar Mira Van Haestrecht heeft haar stappenteller steeds bij de hand. 'Het toestel telt elke stap die iemand zet. Om een gezond bewegingspatroon te hebben, zou een mens 10.000 stappen per dag moeten doen. Wie een zittend beroep heeft, moet extra moeite doen om dit te halen', vertelt ze.

'In Beersel wilden we onze goede voornemens voor 2008 onmiddellijk in de praktijk omzetten', vervolgt Mira. 'Iedereen die wilde meedoen aan 'samen op stap' kreeg zijn eigen stappenteller, een stappendagboek om dagelijks bij te houden en een fluo-armbandje om op straat op te vallen. We zijn intussen met 110 deelnemers. Ze werken in het gemeentehuis, bij de politie, in het rusthuis, de scholen.'

De actie loopt in samenwerking met Logo Pajottenland-Zennevallei, die de stappentellers bezorgde. 'Om de sfeer erin te houden, maken we er een ludieke wedstrijd van', vertelt schepen van Welzijn, Els Germis. 'Deze week kon iedereen met de stappenteller leren werken en zijn gemiddelde ontdekken. Vanaf volgende week nemen 25 groepjes het tegen elkaar op om om ter meest stappen te verzamelen. De verliezer moet telkens een tegenprestatie leveren. Bijvoorbeeld vers fruitsap persen de winnaars of voor een gezond tussendoortje zorgen. Iedereen noteert elke dag zijn stappen op een grote affiche zodat we de stand nauwgezet kunnen volgen.'

'Eigenlijk is het doel van deze hele actie om mensen te laten inzien hoe weinig we op een dag bewegen. Hopelijk brengt de actie een mentaliteitsverandering teweeg', besluit Mira Van Haestrecht.

De gemeente Beersel wil de komende weken onderzoeken of de stappentellers ook uitgeleend kunnen worden aan gewone Beerselaren en verenigingen om ook hen van een zittend bestaan af te helpen