• Header N-VA Beersel
N-VA Beersel

Diensthoofd ontslagen door gemeentebestuur

Op 27 juni 2013

De federale politie was in oktober vorig jaar al binnengevallen in het gemeentehuis om te onderzoeken in welke mate het diensthoofd, die als bijberoep consultant is in zaken van ruimtelijke ordening, als stedenbouwkundige ambtenaar ook dossiers had behandeld waarin hij als consultant optrad. Het diensthoofd mocht zijn zelfstandige activiteit alleen uitvoeren als die niet in verband stond met de uitvoering van zijn gemeenteambt, en zou daar over de schreef zijn gegaan.

Enkele weken na de inval startte de gemeente een tuchtprocedure. Nadien volgde een preventieve schorsing met een gedeeltelijke inhouding van zijn wedde. Eind vorige maand werd die schorsing verlengd tot september, en begin deze maand was er een hoorzitting, twee weken later gevolgd door zijn ontslag. ‘De tuchtonderzoeker, de gemeentesecretaris, is tot de conclusie gekomen dat er overtredingen zijn begaan’, zegt burgemeester Hugo Vandaele (CD&V). ‘Momenteel loopt er ook nog een strafrechtelijke zaak door het parket, maar daar hebben wij geen inzage in.’

De gemeente kan nu op zoek gaan naar een opvolger. Gisteravond op de gemeenteraad deed het college het voorstel om iemand uit de dienst zelf aan te duiden als waarnemend diensthoofd. ‘Maar we gaan nog niemand vast aanwerven zolang er geen bindende uitspraak is, want het diensthoofd kan nog in beroep gaan. Hij heeft daarvoor dertig dagen de tijd’, weet de burgemeester. ‘De dienst ruimtelijke ordening blijft wel voort draaien.’

Oppositiepartij N-VA is tevreden met de beslissing, maar heeft haar bedenkingen. ‘We hebben de zaak aan het licht gebracht en verschillende getuigenissen overgemaakt aan het parket’, zegt N-VA-fractieleider Ben Weyts. ‘We betreuren wel dat het diensthoofd na zijn preventieve schorsing nog acht maanden werd doorbetaald aan negentig procent van zijn wedde. Nochtans waren er naar verluidt al in januari bekentenissen afgelegd. Toch werd hij niet ontslagen of zijn loon met de helft verminderd, wat wettelijk perfect mogelijk was. Een week geleden viel dan de beslissing. We snappen niet waarom het schepencollege zo lang heeft getalmd en de man zo lang en zoveel is blijven betalen, gewoon om thuis te zitten.’

Dat de man nog zo veel loon kreeg, was volgens de gemeente een strategische zet. ‘Van onze advocaat kregen we de raad om niet te veel in te houden. Anders zou er ook tegen die beslissing beroep kunnen worden aangetekend, terwijl een zo snel mogelijke uitspraak wenselijk was’, zegt Vandaele. ‘Bovendien is iemand onschuldig tot het tegendeel is aangetoond.’