Beerselse pestbelastingen geschorst

Op 14 maart 2014

Waarvoor de N-VA al herhaaldelijk waarschuwde, is vandaag een feit. Lodewijk De Witte, gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, maakte bekend dat de absurde pestbelasting op vrachtvervoer en de belasting op bewaarplaats voor motorvoertuigen werd geschorst. Burgemeester en schepencollege moeten nu met hangende poten terug naar de gemeenteraad.

De Beerselaars krijgen in 2014 een belastinglawine over zich heen. In de loop van 2013 werden meer dan 60 verhogingen van belastingen en heffingen allerhande goedgekeurd. Het gemeentebestuur maakte onze gemeente daarenboven ronduit belachelijk met absurde pestbelastingen. Steevast werden de belastingverhogingen en nieuwe belastingen ingevoerd zonder enige vorm van overleg met wie dan ook. Die houding wreekt zich nu.

Beerselse ondernemingen dienden een klacht in bij de Vlaamse administratie Binnenlands Bestuur. De ondernemingen hoorden het in Keulen donderen toen bekend werd dat er, bovenop allerhande andere belastingverhogingen, ook nog eens een nieuwe ‘Belasting op economische bedrijvigheid’ werd ingevoerd. Het Beersels bestuur vindt blijkbaar dat mensen die economisch bedrijvig zijn daarvoor gestraft moeten worden. Helemáál te gortig werd het met de invoering van een belasting op vrachtvervoer. Alle bedrijven zouden 0,1 euro moeten betalen per ton die in hun opdracht op het Beersels grondgebied wordt vervoerd. Wie dat gaat controleren is onduidelijk. Moet de politie barricades opwerpen en elke vrachtwagen wegen en controleren? De belasting is zo knullig geformuleerd dat eigenlijk elke vrachtwagen die passeert op het Beersels grondgebied de belasting moet betalen. Gaat men een bareel zetten aan de twee kanten van het stuk autostrade op Beersels grondgebied?

De invoering van de belachelijke pestbelasting illustreert de houding van het gemeentebestuur. In plaats van vooraf eerst eens beleefd te overleggen met onze bedrijven en de werkgeversorganisaties als Unizo en Voka, moeten deze alles vernemen via de pers.

De N-VA kondigde in de gemeenteraad bij herhaling aan dat zeker de absurde pestbelastingen zouden worden geschorst. Toch ging men koppig door, tot uiteindelijk de provinciegouverneur ingrijpt en het wanbeleid een halt toeroept. Het gemeentebestuur heeft zichzelf, maar spijtig genoeg ook onze gemeente, enkel nog meer belachelijk gemaakt.