Beersel start 2014 zonder begroting maar mét veel belastingen

Op 27 december 2013

Het Beersels gemeenbestuur mist de deadline voor het indienen van de meerjarenplanning 2014-2019. Voor de omringende gemeenten bleek dat nochtans geen probleem. De N-VA hekelt het ‘klungelbeleid’. De partij is vooral boos omdat het gemeentebestuur blijkbaar wél de tijd vond om opnieuw 28 tarief- en belastingverhogingen te bedenken.

Op de Beerselse gemeenteraad van komende maandag staat geen meerjarenplan 2014-2019 geagendeerd. Geen meerjarenplan betekent ook geen jaarrekening en geen begroting voor 2014.

De deadline voor het indienen van de plannen bij de Vlaamse overheid vóór 15 januari zal sowieso niet gehaald worden. “Het gemeentebestuur beloofde een maand geleden nog dat het meerjarenplan geen enkel probleem zou zijn. De gemeenteontvanger werd tijdelijk vervangen en de plannen lagen klaar. Nu blijkt er gewoonweg niets klaar te zijn” zegt N-VA-fractieleider Ben Weyts.

Maar bozer nog zijn Weyts en co. omdat op de volgende gemeenteraad wél een heleboel tarief- en belastingverhogingen op de agenda staan. “Er is geen begroting, geen meerjarenplan maar er zijn wel 28 nieuwe tarief- en belastingverhogingen, bovenop het 30-tal dat dit jaar al de gemeenteraad passeerden. Als er geen plan is, geen begroting, hoe kan je dan nu al beslissen om zoveel tarieven en belastingen te verhogen? Zomaar belastingen verhogen zonder een begroting of een visie, dat is typisch voor het klungelbeleid”.

Voor de Vlaamse overheid is de tijdige indiening van het meerjarenplan ook een voorwaarde om aanspraak te kunnen maken op subsidies. Beersel loopt dus het risico om naast de subsidies te grijpen van de Vlaamse overheid voor jeugd, sport, cultuur enz.. Mogelijks wordt er nog ultiem uitstel verleend door het Vlaams parlement, maar zeker is dat absoluut niet. “Wat zeker is, is dat het gemeentebestuur er opnieuw voor zorgt dat Beersel een slecht figuur slaat” besluit Weyts.