"Bezoekersaantal kasteel Beersel daalt drastisch"

Op 20 februari 2015

Het kasteel van Beersel, één van de belangrijkste toeristische bezienswaardigheden in de Vlaamse Rand moet de laatste jaren aan succes inboeten. Van bijna 20.000 bezoekers in 2003 daalde dit sterk tot onder de 13.000 in 2014 (-34%). Het absolute dieptepunt was 2013. Dat jaar stond het kasteel in de stijgers en kreeg het slechts 7918 bezoekers over de vloer. Zo’n 12000 bezoekers minder dan in 2003 (-60%). Naast de negatieve effecten voor de horeca en de uitstraling loopt de gemeente ook heel wat inkomsten mis. Het verlies op de totale exploitatie in 2013 bedroeg bijna 64.000 euro.

"Slechte beleidskeuzes"

Het personeelsbeleid en enkele slechte beleidskeuzes liggen volgens N-VA aan de oorzaak van de daling. "Het naakte ontslag van de toeristisch ambtenaar (dat nadien werd ingetrokken), duizenden euro’s aan ouderwetse campagnes, het terugschroeven van de kasteelfeesten, een slechte onderhandelde deal met VTM voor het tv programma “De Pajotters”, het amateuristisch gebruik van sociale media en het floppen van de toeristische website (kostprijs 7000 euro en slecht 2000 bezoekers per jaar) zijn het begin van een lange waslijst aan nefaste beleidskeuzes die de laatste jaren zijn genomen", aldus Willem Vandenbussche. "Het wezen duidelijk: Beersel heeft de toeristische boot van de 21e eeuw gemist."

Masterplan: Potentieel uitbuiten

N-VA Beersel verwacht een duidelijk visie die aantoont dat er nog toekomst is voor het Kasteel. "Het is duidelijk dat het anders kan en anders moet. Zo moet er veel meer toenadering gezocht worden met touroperators en willen we de samenwerking met omliggende gemeenten, VZW toerisme Pajottenland-Zennevallei en de horeca versterken” zegt gemeenteraadslid Willem Vandenbussche.

“We hebben enorme troeven in huis en er zijn genoeg uitgestoken handen maar Beersel moet ze ook grijpen. De financiële steun vanuit Vlaanderen voor het Lambiekcentrum en het succes van TOUR DE GEUZE kunnen als hefboom dienen. Potentiële toeristen moeten via het internet en sociale media meer bespeeld worden. Het kasteel toont dat we een rijk verleden hebben, maar we moeten ze ook een toekomst geven. Nu is het is tijd voor actie” besluit Vandenbussche.

Langdurige restauratie

Het gemeentebestuur van Beersel laat weten dat de daling er komt door de langdurige restauratiewerken aan het kasteel. Er is intussen een werkgroep Toerisme opgericht om onder meer het kasteel weer op de kaart te zetten. De bedoeling is om het kasteel op te nemen in een waaier aan bezienswaardigheden in de streek om er een daguitstap van te maken.